Gwiazdą wieczoru 9 marca br. był Jakub Kuszlik – absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (klasa prof. Katarzyny Popowej-Zydroń), laureat XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, na którym decyzją Jury muzyk uplasował się na czwartym miejscu i zdobył Nagrodę Specjalną Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków. Na X Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zdobył II nagrodę (2016 rok), a w roku 2017 znalazł się w grupie półfinalistów Konkursu Beethovena w Bonn.
W 2019 roku otrzymał II nagrodę w Hilton Head International Piano Competition w USA i III miejsce podczas Top of the World International Piano Competition w norweskim Tromsø.
Stypendysta Fundacji Czarneckich i Prezydenta Miasta Bydgoszczy koncertował w Polsce i za granicą, między innymi w Armenii, Brazylii, Francji, Grecji, Islandii, Japonii, Kosowie, na Litwie, w Niemczech, Norwegii, USA, Wietnamie oraz we Włoszech.
W Willi Lentza zagrał następujące utwory Fryderyka Chopina:
Sonata h-moll op. 58 nr 3* – zdecydowanie perła wieczoru (oczywiście subiektywnie)!
Fantazja f-moll op. 49
Polonez-fantazja As-dur op. 61
Mazurek c-moll op. 30 nr 1
Mazurek h-moll op. 30 nr 2
Mazurek Des-dur op. 30 nr 3
Mazurek cis-moll op. 30 nr 4
Mazurek G-dur op. 50 nr 1
Mazurek As-dur op. 50 nr 2
Mazurek cis-moll op. 50 nr 3
Powyższe inf. ze strony organizatora
Na godzinę przed koncertem prof. Szymon Wyrzykowski wygłosił wykład o Fryderyku Chopinie.
*Sonata h-moll op. 58 nr 3 wchodziła w świat nie bez oporów. Nie podobała się Lisztowi. Niecks znalazł w niej nadmiar motywów (chodziło o pierwszą część). Leichtentritt – brak koncentracji. Jeden z angielskich biografów był zdania, iż „namiętność finału przekracza granice przyzwoitości”. Najbardziej krytycznie odniósł się do Sonaty Vincent d’Indy. Uznał wysoką inwencję melodyczną, ale zarzucił brak zmysłu konstrukcyjnego. Nawet Żeleńskiemu wydała się Sonaty część pierwsza – mimo genialnych – jak pisał – szczegółów dziełem zupełnie chybionym”. Dziś trudno wyjść z zadziwienia. W wieku XX w sposób wprost triumfalny Sonata zaistniała na estradach i zajęła należne jej miejsce – jedno z naczelnych – u monografistów. Zdaniem Jarosława Iwaszkiewicza „Muzyka Chopina w Sonacie h-moll uosabia swoją „kulminację”. Według Artura Hedleya „w jej czterech częściach znajdujemy najpiękniejsze melodie, jaki kiedykolwiek napisane zostały na fortepian”.
Autor: Mieczysław Tomaszewski, Cykl audycji „Fryderyka Chopina Dzieła Wszystkie”, Polskie Radio, Program II, PEŁNY OPIS
Jakub Kuszlik w Willi Lentza – Radio Szczecin – polecam!
oraz pyszny poczęstunek po koncercie:
i przepiękne wnętrza Willi Lentza: