🎵 Takich koncertów, jaki odbył się w Złotej Sali Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie 18 stycznia 2023 roku, nie sposób zapomnieć. Obecnie wspominam tym aktywniej, że już niedługo kolejny raz J.J. Orliński przyjedzie do Szczecina ze swoim aktualnym projektem.
„Orliński śpiewa Glucka” to opera barokowa Orfeusza i Eurydykę Christopha Willibalda Glucka (1714-1787). Orlińskiemu towarzyszyła znakomita mezzosopranistka Natalia Kawałek oraz sopranistka Sylwia Stępień. Całość oprawiła niezwykłymi dźwiękami wyjątkowa orkiestra, specjalizująca się w interpretacjach muzyki baroku – Il Giardino d’Amore (z wł. ‘Ogród Miłości’). Muzycy zagrali pod batutą założyciela zespołu i jego głównego dyrygenta – maestro Stefana Plewniaka.



Poniżej więcej o artystach:
🎵 Il Giardino d’Amore – odnosząca ogromne sukcesy na całym świecie orkiestra barokowa, która w 2022 roku świętowała 10-lecie istnienia. Nazwa zespołu pochodzi z języka włoskiego i oznacza “ogród miłości”. członkowie orkiestry przyznają, że inspiracją do powstania zespołu była chęć wspólnego grania i dzielenia się muzyką z uczuciem głębokiej, radosnej i ekspresyjnej wrażliwości, przypominającej kwitnący ogród. Il Giardino d’Amore powstała w 2012 roku z inicjatywy skrzypka i dyrygenta Stefana Plewniaka podczas Festiwalu Bachowskiego w Krakowie. Od tamtego czasu, zespół dynamicznie się rozwijał i szybko został dostrzeżony przez publiczność i krytykę za granicą. Orkiestra Il Giardino d’Amore występowała już na najbardziej prestiżowych scenach świata, jak chociażby Carnegie Hall w Nowym Jorku czy słynne Mozarteum w Salzburgu. Zespół gości także regularnie na najlepszych festiwalach poświęconych muzyce dawnej: Gstaad New Year Festival, Magnetic Festival we Włoszech czy Baroque Celebration Festival w Nowym Jorku.
Zespół ma już na koncie 6 albumów, w tym dwa nagrane wspólnie ze światowej sławy kontratenorem Jakubem Józefem Orlińskim – Enemies in love i Vivaldi – oraz znakomitą mezzosopranistką Natalią Kawałek.
🎵 Jakub Józef Orliński – kontratenor (Orfeusz) – CULTURE.PL o JAKUBIE! POLECAM!
🎵 Natalia Kawałek – mezzosopran (Eurydyka) – absolwentka warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w klasie profesor Izabelli Kłosińskiej, po ukończeniu którego kontynuowała naukę na wiedeńskim Universität für Musik und darstellende Kunst u Claudii Vischi. W ramach programu Erasmus kształciła się również w Conservatorio di Musica Santa Cecilia w Rzymie u Rebecchi Berg i Sary Mingardo.. Jest laureatką trzeciego miejsca i nagrody publiczności podczas International Singing Competition for Baroque Opera Pietro Antonio Cesti (2012); drugiego miejsca, nagrody publiczności i licznych wyróżnień na Hilde Zadek Gesangswettbewerb w Wiedniu (2013), jak również wyróżnienia podczas DEBUT Gesangswettbewerb w Niemczech (2016). Artystka regularnie współpracuje z prestiżowym Theater an der Wien w Wiedniu, gdzie w ostatnim czasie miała okazję występować jako Hermia w Śnie nocy letniej B. Brittena (reż. D. Micheletto, dyr. L. Hussain), Ann Kennedy w Marii Stuardzie G. Donizettiego (reż. Christoph Loy, dyr. P. Arrivabeni) oraz Dama di Lady Macbeth u boku Plácido Domingo w Makbecie G. Verdiego (reż. R. Gayer, dyr. B. de Billy). W czerwcu 2017 zadebiutowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej rolą Lucienne w Umarłym mieście E. Korngolda (reż. M. Treliński, dyr. L. König). Niezwykle ważnym dla artystki wydarzeniem był udział w koncercie sylwestrowym w 2015 r. w Theater an der Wien zatytułowanym 3 mezzi, mającym formę gali trzech mezzosopranów, gdzie wystąpiła u boku Anne Sofie von Otter i Angeliki Kirschlager. W latach 2013-2016 Natalia Kawałek należała do Junges Ensemble des Theaters an der Wien, w ramach którego na deskach wiedeńskiej Kammeroper kreowała między innymi role: Carmen w operze G. Bizeta, Armidy w Rinaldo G.F. Haendla, Concepcion w Godzinie hiszpańskiej M. Ravela, Annio w Łaskawości Tytusa W. A . Mozarta. W 2016 roku debiutowała także na festiwalu operowym w Glyndebourne rolą Cherubina w Weselu Figara W. A. Mozarta. Bardzo często jest zapraszana do współpracy przez zespoły muzyki dawnej. Regularnie współpracuje z zespołem grającym na instrumentach historycznych Il Giardino d’Amore (z którym debiutowała w nowojorskiej Carnegie Hall w 2014 roku i z którym z powodzeniem koncertuje w Polsce, Europie, USA, jak i w Chinach). Z kolei z orkiestrą Capellą Cracoviensis miała okazję występować na Bach Festival w Świdnicy w roli Ginevry w Ariodante G. F. Haendla (dyr. A. Spering), na festiwalu Opera Rara jako tytułowa Halka w Halce wileńskiej S. Moniuszki (reż. Cezary Tomaszewski, dyr. J. T. Adamus), jak również z tym samym tytułem w Koominen Ooppera w Helsinkach w reż. Laury Akerlund, jako Dorabella w Così fan tutte W. A. Mozarta (reż. C. Tomaszewski, dyr. J. T. Adamus) oraz w oratorium Powrót Tobiasza J. Haydna (dyr. P. Goodwin).Do współpracy zaprasza ją również J. Ch. Spinosi i jego Ensemble Matheus, z którym wykonywała partię altu solo w Mesjaszu G. F. Haendla w Auditorio w Valladolid (2017 r.), jak też rolę Enrico w koncertowej wersji opery Elżbieta, królowa Anglii G. Rossiniego (Opera Royal de Versailles, 2017 r.). Pod batutą Alana Curtisa i z jego zespołem Il Complesso Barocco wystąpiła w roli Creusy w koncertowej wersji Demofonte W. Glucka (Theater an der Wien, 2016 r.), z kolei z wiedeńskim zespołem Bach Consort pod kierownictwem Rubena Dubrovskiego wystąpiła w rosyjskiej prapremierze opery Rinaldo G. F. Handla w roli Armidy, która miała miejsce w Teatrze Bolszoj w Moskwie (2016 r.).Płyty, na których można usłyszeć Natalię Kawałek ukazały się dzięki wytwórni Evoe Records i należą do nich: Amor Sacro Amor Profano, Cantates et petits macarones z Il Giardino d’Amore, Carnevale di Venezia wraz z Miriam Albano oraz Jakubem Józefem Orlińskim, Enemies in Love oraz It’s Christmas Time.
🎵 Sylwia Stępień – sopran (Amor) – sopran młodego pokolenia. Z wyróżnieniem ukończyła studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Bożeny Betley. Studia magisterskie kontynuowała w londyńskiej Guildhall School of Music and Drama w klasie śpiewu Susan Waters. Swoje umiejętności wokalno – aktorskie doskonaliła pod okiem prof. Heleny Łazarskiej w ramach International Summer Academy Mozarteum w Salzburgu oraz jako dwukrotna stypendys tka programu PragWienBudapest Internationale Sommerakademie. Artystka brała również udział w kursach mistrzowskich prowadzonych między innymi przez: Barabrę Bonney, Ruby Philogene i Florence Daguerre de Hureaux w Londynie.Otrzymała Specjalną Nagrodę na I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Viva Calisia, II Na grodę w konkursie wokalnym w ramach Spring Baroque Festival Competition w Cheltenham (2017) oraz dwie Nagrody Specjalne na II Międzynarodowym Konkursie im. Giulio Perottiego w Uecker munde. W marcu 2022 artystka zadebiutowała w roli Jenny w musicalu The Company Stephena Sond heima w reżyserii Michała Znanieckiego na deskach Basenu Artystycznego Warszawskiej Opery Kameralnej. W sezonie 2018/2019 wykonała partię Amora w operze Orfeusz i Eurydyka Glucka na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej (dyr. Stefana Plewniaka, reż. Magdalena Piekorz). Od tej pory na stałe współpracuje z Warszawską Operą Kameralną na stanowisku artysty zespołu wokalnego.W trakcie studiów debiutowała w roli Tytanii w Śnie nocy letniej Brittena (reż. Beata Redo-Dob ber, dyr. Marta Kluczyńska) w ramach współpracy Uniwersytetu F. Chopina z Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Artystka była częścią Guildhall Consort pod dyrekcją Eamonn’a Dougan’a.
🎵 Stefan Plewnik – jeden z najwybitniejszych skrzypków barokowych młodego pokolenia, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, Conservatory Maastricht w Holandii oraz Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse w Paryżu. Założyciel zespołu Cantate.fr oraz orkiestry Il Giardino d’Amore. W 2014 reaktywował słynną orkiestrę Capella di Ospedale della Pieta w Wenecji. Z zespołami tymi nagrał wiele płyt. Występował m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku i Mozarteum w Salzburgu.
Artysta współpracuje także z l’Orchestre de l’Opera Royale w Wersalu oraz Warszawską Operą Kameralną. Od 2012 jest także dyrygentem i pedagog w prywatnym Instytucie Smyczkowym w Oslo – NOR59.
Uwielbiam głos i manierę Orlińskiego. To artysta wszechstronny, dynamicznie eksplorujący i przekształcający dla słuchaczy muzyczny świat.
Czekam już na następne przeżycia. Podzielę się nimi z tymi, którym nie będzie dane uczestniczenie osobiste w koncertach tego artysty, ale też przyjmę z ogromną chęcią uwagi tych, którym się to uda (za każdym razem bilety rozchodzą się błyskawicznie!).
Do następnego wysłuchania dźwięków 🎵, które pozwalają odpoczywać od zgiełku i codziennych wyzwań!!!