Ekspresjonizm

Ekspresjonizm – ruch modernistyczny, początkowo rozwijający się na początku XX wieku w poezji i malarstwie. Wywodził się z Europy Północnej. Jego charakterystyczną cechą było przedstawianie świata wyłącznie z subiektywnej perspektywy, radykalnie zniekształcając go dla efektu emocjonalnego w celu wywołania nastrojów lub idei. Artystom ekspresjonistycznym zależało na wyrażaniu emocjonalności, a nie fizycznej rzeczywistości.

James Ensor (1860-1949), Intryga, 1890 (?) — Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpia

Terminu ekspresjonizm użył pierwszy raz w 1901 roku francuski malarz Julien-Auguste Hervè, który tę nazwę nadał cyklowi swoich obrazów, wystawionych w Salonie Niezależnych*.

Ekspresjonizm, od słowa ekspresja oznaczający wyrazistość i siłę oddziaływania na emocjonalność odbiorcy.

Cechy ekspresjonizmu:

  • zerwanie z realistycznym odtwarzaniem otaczającego świata, w zamian za to ukazywanie przeżyć wewnętrznych artysty (łac. expressio – wyrażać). Widoczny zwrot zainteresowań i szukanie źródeł inspiracji w sztuce sztuce ludowej, w manieryzmie, sztuce archaicznej i prehistorycznej;
  • dominacja duchowości nad naturą, pragnienie poprzez świat zewnętrzny dotrzeć do świata wewnętrznego; demonstrowanie przeżyć ludzkich w ich najwyższym napięciu, od ekstatycznej radości życia do melancholii, rozpaczy i metafizycznego lęku;
  • świat w formie zdeformowanej, jaskrawy i niepewny, a także pełen wizji, halucynacji i koszmarów;
  • kompozycje żywiołowe, swoboda w kształtowaniu formy i stosowaniu barw, użycie skośnych linii, chaos kompozycyjny, ostre kontrasty barwne, stosowanie barw czystych, agresywnych.

Dzieło sztuki miało wywierać silny wpływ na odbiorcę. Ekspresjoniści programowo odrzucali realizm, impresjonizm i naturalizm, a także obyczajowość i  mentalność mieszczańską. Ich celem była „odnowa sztuki” oraz odnowa moralna. Duży nacisk kładli na formę dzieła, starając się, by była lapidarna, podkreślając graficzny szkielet kompozycji oraz stosowaną technikę.

Tendencje widoczne w sztuce ekspresjonistycznej były odzwierciedleniem kryzysu młodego pokolenia, trawionego niepokojem, poczuciem nieprzystosowania i neurotycznymi lękami. Poczucie apokaliptycznego zagrożenia  znajduje wyraz w obrazach Muncha, Schielego czy Kokoschki. Na rozwój sztuk plastycznych oddziaływała też filozofia: nietzscheański indywidualizm, schopenhauerowski pesymizm czy bergsonowskie zaufanie do intuicji.

Inspiracją dla ekspresjonistów były niejednokrotnie sztuki prymitywne.

„Ekspresjonizm – podobnie jak socjalizm – to jest ten sam protest przeciwko materializmowi, przeciwko temu, co przeciwne duchowości, przeciwko maszynom, przeciwko centralizacji, wspierający natomiast duchowość, boga, to, co w człowieku ludzkie”.
/Hermann Bahr, Espresjonizm/

Przedstawiciele ekspresjonizmu w malarstwie

Niemcy

Franc Marc (1880-1916), Blaues Pferd I [Niebieski koń] (1916)

inne m.in. Autoportret, Walczące formy, Wieża niebieskich koni

inni:
August MackePani w zielonym żakiecie, Dziewczęta pod drzewami, Port w Tunezji

Lovis Corinth  – Autoportret ze szkieletem

Austria

Egon Schiele (1890-1918), Kucająca para (Rodzina), 1918

inne m.in. Śmierć i dziewczyna, Pejzaż Krumau, Eremici

Erich Heckel Przejrzysty dzień, Leżąca kobieta, Białe konie cyrkowe

Ernst L. KirchnerDziewczyna z japońską parasolką, Woltyżerka, Poranek nad jeziorem, Sanki na śniegu, Ulica Drezna, Autoportret z dziewczyną, Autoportret z modelką

Otto MuellerDwie kobiety wśród trzcin

Emil NoldePokłon trzech króli, Taniec przed złotym cielcem, Panny mądre i głupie, Ostatnie wieczerza

Max PechsteinWazon z kwiatami i 2 akty, Dwa akty, W lesie

Karl Schmidt-Rottluff Przerwa w atelier, Faryzeusze, Latarnie nad Bałtykiem, Pejzaż morski

Włochy

Amedeo Modigliani (1884-1920), Jeanne Hebuterne w żółtym swetrze (1919?)

inne m.in. Seated Nude, Akt na białej poduszce, Alice

Francja

Chaim SoutineWariatka, seria Cukierników
Georges Rouault Ulicznice, Para, Stary król, Pogrzeb

Polska

Stanisław Kubicki
Jan Panieński
Małgorzata Kubicka
Leon Wyczółkowski

W Polsce natomiast przyjął się w październiku 1917 poprzez założony przez Jerzego Hulewicza dwutygodnik literacko-artystyczny Zdrój (Poznań 1917-1922).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *